Maak kennis met Dublin City Gin, Ierland, Alles over gin.

Alles over Dublin City Gin – Het persoonlijke verhaal achter deze Ierse Gin

Founders Jim en Sheila reisden de hele wereld over en woonden vijfentwintig jaar in het buitenland. Na de laatste tien jaar in Los Angeles te hebben gewoond, vonden zij dat het tijd was om terug te keren naar Dublin. Ze hadden inmiddels de basis gelegd voor het maken van hun eigen gin en in Ierland zouden ze dit plan verder gaan uitwerken. In 2018 werd Dublin City Gin gelanceerd; dé gin die Dublin perfect vertegenwoordigd en inmiddels de weg naar diverse landen heeft gevonden.
Wij spraken met Jim voor het bijzondere en persoonlijke verhaal achter deze gin en ontdekten hoe zij de drankenwereld inrolden, met welke uitdagingen zij te maken hadden, hoe het een familiebedrijf werd maar bovenal waarom deze gin zóveel gouden medailles heeft gewonnen..

Hoe het allemaal begon..

Dublin City Gin is ontwikkeld door Jim O‘Connor en zijn vrouw Sheila Cooney. Jim werkte als Head of Brand & Image voor Walt Disney Consumer Products en woonde hierdoor al vijfentwintig jaar in het buitenland. De laatste negentien jaar brachten Jim en Sheila door in Hong Kong en Los Angeles. Toch hadden zij altijd het idee om ooit weer terug te gaan naar Dublin en hier een echt Iers product / merk op te zetten. Dat dit een eigen gin zou worden, hadden ze op dat moment nog niet bedacht..

Tijdens hun verblijf in Californië, zagen Jim en Sheila de ambachtelijke distillatie- en brouwindustrie in een hoog tempo toenemen. Ze kregen dan ook steeds vaker de vraag of zij een Dublin Gin mee terug konden nemen als ze naar Ierland gingen. Deze gin was daar namelijk niet verkrijgbaar en zo rolden Jim en Sheila langzaam in de drankenwereld.
Jim voegt toe; “Door mijn creatieve achtergrond ontwikkelde ik een eigen identiteit en ging ik aan de slag met het ontwikkelen van het merk. Toen wij uiteindelijk terug naar Dublin verhuisden, hadden we ook het trademark gekregen en gingen we direct aan de slag om uit te zoeken hoe we gin konden maken!”.

In 2016 registreerden Jim en Sheila Dublin City Gin Company en nog datzelfde jaar werd de gin ontwikkeld. In 2017 werd de merkidentiteit en de richting van het merk opnieuw bepaald, waarna in 2018 de lancering in Dublin volgde.
Dublin City Gin was een regelrecht succes en ontving daarom ook diverse (gouden) awards. Sterker nog, in 2020 ontvingen zij hun vijftiende gouden medaille, inclusief een medaille voor de “Global Gin Master” en “World’s Best Irish Dry Gin”.

Inmiddels ondersteunt ook de oudste zoon van Jim en Sheila hen bij het ontwerp en is er een klein sales team die wereldwijd kansen en partners zoekt.

De founders van Dublin City Gin, Alles over gin.

De grootste uitdaging

Jim en Sheila zijn begonnen met alléén het hebben van een handelsmerk. Hierdoor kregen zij te maken met het ontwikkelen van een merk, een product maken, het bewijzen en het verkopen van de gin. Dit was extra zwaar gezien zij een klein budget hadden. Daarbij was het voor hen best moeilijk om het soort bedrijf en vooral het vereiste netwerk te begrijpen.

Dublin City Gin Company is een supercompetitief bedrijf en het opbouwen van relaties met distributeurs en importeurs is het meest uitdagende onderdeel. Wij concentreerden ons op kwaliteit en smaak, omdat we geloofwaardigheid moesten opbouwen voor het product en de merknaam. We hadden het doel om één van de beste Ierse gins te produceren (gemakkelijk gezegd), dus we besloten mee te doen met diverse wedstrijden om onszelf uit te dagen en het product te bewijzen. We zijn zo opgetogen dat juryleden ons hebben beloond in veel van de grote shows over de hele wereld. We zijn nu de meest indrukwekkende winnaar van Ierland met vijftien gouden medailles, waaronder Best of Ireland, Global Gin Master en verbazingwekkend World’s Best Irish Dry 2020!” aldus een enthousiaste Jim.

Het productieproces en de gebruikte botanicals

Voor het produceren van Dublin City Gin wordt er gebruik gemaakt van zeven botanicals. Dit zijn de jeneverbes, rabarber, grapefruit, kardemom, sinaasappelschillen, korianderzaad en engelwortel.
Voordat we aan de slag gingen met het ontwikkelen van onze eigen gin hebben we diverse gins geprobeerd. Opvallend is dat veel gins een lokale botanical als startpunt hebben genomen, wat uiteraard geweldig is als onderdeel van het verhaal. Zelf hebben wij ook een aantal lokale botanicals geprobeerd en de rabarber bleek veruit onze favoriet te zijn. De rabarber is subtiel aanwezig in de gin qua geur en smaak; naast de gebruikte grapefruit voegt het een klein karakter toe aan de smaak”, aldus Jim.

De botanicals worden handmatig door Jim en Sheila geplukt en klaargemaakt in Dublin voordat ze naar de partnerdistilleerderij zijn. Samen met Jim en Sheila wordt er dan gedistilleerd, gebotteld en worden alle flessen goed verpakt. Iedere batch bestaat uit zeshonderd flessen.
Het is Jim en Sheila’s droom om een eigen distilleerderij te hebben. De productie zal dan volledig plaatsvinden in hun eigen craft distilleerderij in hun geboorteplaats. De naam is hiervoor al bepaald; “Dublin City Distillery”!
Een andere droom die zij hebben is het ontwikkelen van een “golden spirit”. Binnen afzienbare tijd zullen wij met trots hun Dublin City Whiskey lanceren.

De smaak van Dublin City Gin

Jim verteld; “We hadden een geweldige naam, dus het proces en het bedrijf leren kennen was veeleisend. We wilden eigenlijk een heerlijk smakende gin, een lekkere geur en een Ierse aantrekkingskracht. Onze “Dublin Botanical” was goed voor ons merkverhaal en vooral omdat we rabarber opnemen. Rabarber wordt daadwerkelijk in de stad langs het Canal Grande, geteeld. Dit inspireerde ons voor onze slogan “Irish Gin with a Dublin Accent”. We wilden ook dat Dublin City Gin een ambachtelijk gedistilleerd product zou worden én de beste in Ierland. Daarom volgen wij het proces van London Dry Gin; door de gin in kleine hoeveelheden en met de hand te maken, was de weg al vrijgemaakt voor premium kwaliteit!”.

Tijdens het proces ontdekten Jim en Sheila “Whey spirit”, dat gemaakt wordt van “Irish Milk”. Dit product bleek de perfecte basis spirit te zijn voor Dublin City Gin. Het maakt het product Ierser en geeft de gin een zijdezachte afdronk. Het alcoholpercentage hebben zij bewust op 42% gehouden; dit zorgt voor de perfecte smaak en een fijn mondgevoel.

Op de neus wordt je direct begroet door de jeneverbes aroma’s aangevuld door tonen van citrus en hints van rijpe rabarber.
Dublin Dry Gin zorgt voor een subtiel maar robuust en zijdezacht mondgevoel, geleid door de jeneverbes en fijne combinatie van pittige citrus tonen en rabarber. De afdronk is krachtig en heerlijk warm tegelijk. De pittige noot is te danken aan de groene kardemon.

Gebruikte botanicals, Dublin City Gin, Alles over gin.

Het bedenken van de naam

Jim is geboren in Dublin, groeide hier op en spendeerde een groot deel van zijn leven in deze stad tot hij naar het buitenland verhuisde om carrière te maken in de design wereld. Gezien Sheila en hij graag een Iers product / merk wilden lanceren, was de naam Dublin al gauw gekozen. Ze waren dan ook super enthousiast toen ze hoorden dat ze goedkeuring hadden gekregen voor de naam “Dublin City”. Dit was voor hen de meest ideale naam voor een Iers product, nationaal én internationaal!

Het verhaal achter het label en de fles

Jim en Sheila hadden oorspronkelijk een label gemaakt voor hun testrun. Toch wilde Jim de fles nog specialer maken voor het merk. Gezien zij niet het geld hadden om het glas zelf te bewerken, gingen ze aan de slag met het maken van een zeefdrukontwerp.
Hierbij was het voor hen vooral belangrijk dat de naam goed zichtbaar is, ook als de fles in het schap staat. “We wilden dat de fles aantrekkelijk zou zijn voor de hand, wat in feite betekent dat je meer van het verhaal of de details in de grafische elementen van dichtbij kunt ontdekken”, aldus Jim.

Achter het logo staat een afbeelding van het schild dat deel uitmaakt van het Dublin-embleem. De kasteelpictogrammen staan voor de drie poorttorens die de stad in Vikingtijd beschermden. Sommige van de decoratieve elementen zijn geïnspireerd op het ijzerwerk van het oude Dublin, zoals de Victoriaanse deuren, poorten en straatlantaarns.

Op de achterkant van de fles staan de bezienswaardigheden van Dublin en het zeepaardje. Dit zeepaardje is te vinden op de gegoten metalen lampen op de Gratton-brug over de rivier de Liffey en buiten bij het Trinity College in Dublin. Het vertegenwoordigt familie en loyaliteit.

De eisenlijst voor de fles ging in het begin alle kanten op. Zo wilde Jim een kleine, donkere of getinte fles. Uiteindelijk werd er bepaald dat de fles rond en redelijk groot moest zijn. Ook moest het sterke schouders hebben, een duidelijk label en zou de fles afgesloten worden met een kurk.

Dublin’s perfect serve

Dublin City Gin is erg soepel en zacht en kan daardoor puur gedronken worden met ijs of gebruikt worden voor het maken van een Martini.

Voor de gin-tonic liefhebbers is er ook een perfect serve ontwikkeld. Deze kan echter twee kanten opgaan; fris en zoet door het gebruiken van een grapefruit of sinaasappel of juist iets pittiger door het gebruik van een schijfje gember. Laatstgenoemde is Sheila’s favoriet!
Welke optie je ook kiest; de gin zal zich fantastisch openen en er ontstaat een “easy sipper” zoals Jim en Sheila dit noemen.

Wat hebben we nodig:

  • 50 ml Dublin City Gin
  • 150 ml Premium Indian Tonic Water
  • Schijfje grapefruit of sinaasappel ter garnering óf voor de pittige variant een schijfje verse gember
  • Grote ijsblokjes

Wat gaan we doen:
Gebruik bij voorkeur een ballonglas en vul deze met grote ijsblokjes. Pak het glas bij het steeltje en wals het ijs voorzichtig door het glas (ook wel frapperen genoemd) zodat deze ijskoud wordt.
Tip: om het frapperen makkelijker te maken kun je ook een lepel gebruiken waarmee je het ijs rustig rond roert in het glas.

Zodra het glas koud genoeg is, giet je het gesmolten ijswater weg en voeg je 50 ml Dublin City Gin toe. Schenk daarna de Premium Indian Tonic Water in.
Tip: schenk met behulp van een cocktaillepel de tonic in. De reden dat er een cocktaillepel wordt gebruikt is dat deze schenkwijze ervoor zorgt dat het koolzuur in de tonic optimaal behouden blijft.

Voeg als laatste de garnering naar keuze toe en roer het geheel circa vijftien seconden zodat de smaken goed vermengd worden.

Perfect serve maken met Dublin City Gin, Alles over gin.

 Ps. Alle foto’s komen van Dublin City Gin.

77
Laat een bericht achter